Kağıttan ekrana matbaanın binbir yüzü
Taşa üflenen el izleri....
Binlerce yıl geçmiş, porselen bir harf üretmek, oradan
ahşaba oyarak yapılan harfler ve sonra kurşun
kalıplara gelene dek…
80’lerin ortasına kadar kullanılan dizgi makinelerini bugün
gördüğümüzde, sadece ne yaptığını tahmin edebilmek değil, nasıl olup da
icat edilebilmiş olduğuna akıl sır erdirmek bile mümkün değil gibi
geliyor insana..
Herşey internete bağlanmaya başladığı için “Internet of Things” dönemi başladı.
Geçtiğimiz gün tabletten hesap makinesi açtığımda, şöyle bir uyarı
verdi: “Hesap makinesi uygulaması konumunuzu öğrenmek için izin istiyor”
Nasıl yani? Kaçı kaçtan çıkardığımızı ve bunu nerede yaptığımızı merak
eden birileri mi var?“Şeylerin İnterneti” böylece giderek “her şeylerin ekranı” diyebileceğimiz bir süreci de anlaşılır hale getiriyor: Ekrandan geçmeyen hiç bir şeyi hiç bir yere aktaramıyor ve basamıyoruz…
Tasarımlarımızın, görsel ögelerin, yazıların ya da akan görüntülerin tümü ekrandan ekrana geçiyor ve sonrasında amaca uygun zemin ya da nesnelere aktarılıyor. Bu kadar tekrarla anlatmaya çalıştığım şeyi özetlemek gerekirse; 20. yüzyıla kadar kağıda bazı şeyleri basabilmek matbaa dediğimiz konunun asli işlevi iken, geldiğimiz noktada “bir şeyleri kağıda basmak” çok daha geniş bir veri seti ve nesne kümesinin içindeki herhangi bir ayrıntı durumuna gelmiş durumda.
Örneğin geçen günkü bir toplantıda bize uzatılan kartvizit metaldi ve matbaada basılmıştı…
Matbaanın e hali
Davos’ta düzenlenen Dünya Ekonomik Forumu’nda konuşan
Google’ın üst düzey ismi Eric Schmidt, ‘internetin yakın gelecekte her
an her yerde olacağını ve böylece gözden kaybolacağını’ söylemiş.
Dijital Ekonominin Geleceği adlı panelde konuşan Schmidt,
internetin geçireceği evrim kendisine sorulduğunda, ‘Web’in yok
olacağını’ ifade ederek: “Bu sorunun cevabı kolay. İnternet yok olacak…
Gelecekte o kadar fazla IP adresi, cihaz, alıcı ve giyilebilir teknoloji
olacak ki etkileşime girdiğiniz teknolojiyi fark etmeyecek noktaya
geleceksiniz. Her an sizinle yaşayan birer parçanız haline gelecekler”
tespitini yapmış. (Kaynak)
Matbaa kavramının en geniş bağlamındaki cihazlar da bu sürece
dahildir. Eric Schmidt’in “gözden kaybolma” ifadesi, tam olarak
matbaacılık konusunda da su yüzüne çıkmakta ve ekrana bir şeyler basmak
da artık matbaacılığın esas konusu olmaya başlamak üzeredir diye
düşünüyorum.İş yapma biçimlerimizdeki değişime etkisi hakkında
Bu başlığın altında yazacaklarımın, akademik bir iddiası
yoktur, ama tarihe not düşmek bağlamında, kısa bir özet yapmayı
deneyeceğim. Buradaki belki de her satır, kendi başına uzun araştırma ve
yazım çalışmalarını gerektirecek kadar önemlidir aslında piyasanın
sektöre taşınması sürecinde ve bu açıdan, her türlü eleştiri,
geliştirme, tartışma olanağı ve katkının sevindirici olacağını baştan
belirtmek uygun olacaktır sanırım.
Kısa özet: Web işleri ortaya çıktığından beri sürecin gelişimi şu
biçimde oldu gibi görünüyor. Basım işleri yapılan yerlerde talep
oluşmaya başladı ve müşteri: “Basılı işlerimizi yapıyorsanız web
işlerimizi de siz yapın” demeye başladı ve bir süre bu böyle gitti.
Sonrasında piyasa oluşmaya başladığında ağırlıklı olarak web işi yapan
kişi ve kurumlar ortaya çıktı ama özellikle büyük işlerde hala bu tür
konular ajanslar üzerinden aktarılmaya devam etti. Yakın zamanlarda,
sadece “dijital” konularda hizmet veren ajanslar oluşmaya başladı,
sosyal medya ve bağlı bileşenlerin, ardından da tabletler ve mobil
cihazların yaygınlaşmasıyla ihtiyaçlar çok daha karmaşık hale geldi ve
bu ajanslar da kendi içinde katmanlara ayrılmaya başladı. Bunlar
herkesçe bilinen ve gözlemlenebilen gündelik bilgiler…
Ama asıl büyük değişim dalgası bu gündelik gelişmelerin altından büyük bir hızla gelmektedir diye düşünüyorum…
İçinde bulunduğumuz tarihlerde başlamak üzere, matbaa ihtiyacı olan
müşteri: “Dijital işlerimizi siz yaptığınıza göre, artık basılı
işlerimizi de siz yapın” demeye başlayacak, bu olduğunda yaşanacak alt
üst oluşu şimdiden bütün ayrıntılarıyla tahmin etmek kolay değilse de,
yaşanmakta olan değişimi, gündelik iş süreçlerinde hissetmeye
başladığımızı söyleyebiliriz.Matbaa öldü: Yaşasın matbaa!
Schmidt’in, internetin geçireceği evrim kendisine
sorulduğunda, ‘Web’in yok olacağını’ ifade etmesi ve “İnternet yok
olacak…” tespitini yapmasının bu yazıdaki yansıması şöyle olabilir:
Matbaa yok olacak! Çünkü her şey ve neredeyse her yerde basılabilir hale
geldiğinden onu göremez olmaya başlıyoruz, zira her yer ve her şey
zaten matbaa olacak.
Düşünün ki iç organlarımız bile 3D yazıcı ile “basılabilir” olmak üzere.
3D organ basımı
Geleceğin en stratejik 10 IT öngörüleri (Kaynak)
yazısının bazı inanılmaz satırlarına gözatalım: 3D bioprinting
teknolojisi henüz gelişme aşamasında olmasına rağmen yatırımcıların
dikkatini çekiyor. Gartner’ın tahminlerine göre bioprinting’in insan
üzerinde kullanımı 2016 yılında hukuksal düzenleme veya bazı
yasaklamalar kapsamında yoğun tartışma ve karşı çıkışlara yol açacak.
Bununla beraber Organovo ve OTC firmaları 3D bioprinting
sektörüne yatırım yapacaklarını açıkladılar. Bir 3D bioprinter’ın fiyatı
ortalama olarak 200 bin doların biraz altında.
Şu haberle yazıyı bitireyim: Princeton Üniversitesi modifiye edilmiş
bir mürekkep püskürtmeli yazıcıdan biyonik kulak yaptı. Bir petri
(biyologların laboratuvarlarda kültür üretmek için kullandıkları şeffaf
kutu) kabında kültürlenen kulak 10 hafta müzik duyabildi. (Kaynak)Son haberler.Spor, Finans, Kültür Sanat Magazin, Ekonomi, Dış Haberler, Politika Haberleri - - - - facebook, Instagram, internet, Pinterest, sosyal medya, Twitter, vine
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Lütfen beğendiğiniz konulara yorumlar yazarak, diğer kullanıcıların takip etmesinde yarar sağlayınız
Hürriyet gazetesi, Milliyet gazetesi, Sabah Gazetesi, Posta gazetesi, Posta gazetesi, Habertürk gazetesi, Zaman gazetesi, Vatan gazetesi, Taraf Gazetesi, Radikal gazetesi, Cumhuriyet gazetesi, Türkiye gazetesi, Akşam gazetesi, Star gazetesi, Bugün gazetesi, Takvim gazetesi,Sözcü gazetesi, Yeni Şafak gazetesi, Aydınlık gazetesi, Yeniakit gazetesi, İnternetspor gazetesi, Fanatik gazetesi, Yurt gazetesi, Dünya Gazetesi
Meteoroloji,Hava Durumu,Hava Tahmini